OP DEZE PAGINA...
Burgergegevens raadplegen
Het aanwervingsproces van flexi-jobbers of jobstudenten versnellen?
Met de onlinedienst Burgergegevens raadplegen geeft de sociale zekerheid u toegang tot specifieke betrouwbare gegevens van burgers.
U ziet of iemand in aanmerking komt voor een flexi-job of een studentenjob.
Wilt u iemand aanwerven voor een flexi-job of een studentenjob?
Met Burgergegevens raadplegen:
-
Gaat u na of een sollicitant voldoet aan de flexi-jobvoorwaarden
Wat controleert de onlinedienst voor u?
De onlinedienst controleert of de sollicitant voldoet aan de flexi-jobvoorwaarden voor werknemers of voor gepensioneerden:
-
Voorwaarden voor werknemers
- De sollicitant werkte in het 3de kwartaal vóór de flexi-job minstens 4/5 voor een andere werkgever.
- Het is niet toegelaten om iemand aan te nemen in een flexi-job die zijn of haar arbeidsvolume verlaagde door over te gaan van 100% (in het 4de kwartaal vóór de flexi-job) naar 80% (in het 3de kwartaal vóór de flexi-job). Dat verbod geldt gedurende 2 kwartalen.
-
Voorwaarde voor gepensioneerden
- De persoon is in het 2de kwartaal vóór de flexi-job in het pensioenkadaster opgenomen en geniet dus een wettelijk pensioen
Wat moet u als onderneming nagaan?
Ook als onderneming moet u aan bepaalde voorwaarden voldoen. Dit zijn de belangrijkste:
- Uw onderneming maakt deel uit van een sector die flexi-jobbers mag inschakelen.
- De functie die u aanbiedt, mag worden uitgevoerd door een flexi-jobber.
- U mag geen flexi-job aanbieden aan iemand die al bij u werkt in het kader van een andere arbeidsrelatie.
- Het is niet toegelaten om iemand aan te nemen in een flexi-job die een tewerkstelling heeft van 4/5 of meer binnen een verbonden onderneming (verbonden ondernemingen zijn bijvoorbeeld een moeder- en dochtervennootschap, of ondernemingen die samen een consortium vormen omdat ze onder een centrale leiding staan).
Meer informatie over de andere voorwaarden voor flexi-jobs vindt u op:
Portaal Onderneming van de sociale zekerheid - Flexi-jobs Nieuw venster -
-
Checkt u het resterende aantal uren in het Student at work-urenpakket
Wat controleert de onlinedienst voor u?
De onlinedienst controleert hoeveel resterende uren de sollicitant in zijn Student at work-urenpakket heeft op het moment van de aanvraag.
Waar moet u als onderneming rekening mee houden?
Een jobstudent :
- werkt met een studentenovereenkomst
- werkt buiten de periodes van verplichte aanwezigheid in de onderwijsinstelling
- is minstens 15 jaar oud én heeft de eerste graad van het middelbaar onderwijs beëindigd
Let op: voor studenten die deeltijds onderwijs of onderwijs met een beperkt leerplan volgen, gelden aanvullende voorwaarden.
Meer informatie over de andere voorwaarden voor jobstudenten vindt u op:
Portaal Onderneming van de sociale zekerheid – Administratieve instructies – Studenten Nieuw venster
Wie heeft toegang?
Burgergegevens raadplegen is beschikbaar voor potentiële werkgevers, sociale dienstverrichters en wervings- en selectiebureaus.
Potentiële werkgevers
Potentiële werkgevers
Als potentiële werkgever heeft u toegang tot Burgergegevens raadplegen.
Als u met een sociale dienstverrichter werkt, dan kunt u die ook toegang geven tot de gegevens.
Besteedt u liever alles uit en hoeft u de gegevens zelf niet te zien? Dat kan ook. Laat de aanvraag dan uitvoeren door de dienstverrichter. Zorg er alleen voor dat u het dossier van de sollicitant doorgeeft (inclusief contactgegevens zoals mobiel nummer en e-mailadres) aan de dienstverrichter.
Sociale dienstverrichters
Sociale dienstverrichters
Als sociale dienstverrichter hebt u toegang tot Burgergegevens raadplegen dankzij het mandaat dat u van de onderneming hebt gekregen.
Er zijn twee mogelijkheden:
- De onderneming kan een ‘dubbelmandaat’ vragen, zodat zij zelf en u de gegevens zien.
- De onderneming kan vragen dat u zelf de toegang aanvraagt, waardoor zij de gegevens niet meer ziet.
Wervings- en selectiebureaus
Wervings- en selectiebureaus
Wervings- en selectiebureaus die potentiële werkgevers bijstaan bij het zoeken naar geschikte werknemers hebben toegang tot Burgergegevens raadplegen.


Hoe werkt het?
-
U doet een toegangsaanvraag en brengt de burger hiervan op de hoogte.
-
De burger meldt zich aan op Toegangtotmijndata en keurt uw aanvraag goed.
-
U kunt specifieke socialezekerheidsgegevens van de burger raadplegen.
Hoe krijgt u toegang tot burgergegevens?
U kunt burgergegevens opvragen via de onlinedienst of een webservice.
Onlinedienst
Raadpleeg de gegevens online via een gebruiksvriendelijke interface zonder zelf complexe systemen op te zetten.
Bereid u voor in een paar stappen:
- 1
Registreren
VerplichtHebt u uw e-Box Enterprise geactiveerd, dan bent u geregistreerd en kunt u deze stap overslaan.
Is dat nog niet het geval, dan moet u zich registreren op het Portaal Onderneming van de sociale zekerheidNieuw venster om toegang te krijgen tot de onlinediensten van de sociale zekerheid.
Bij de registratie geeft u aan wie binnen uw onderneming verantwoordelijk is voor het toegangsbeheer (een ‘Hoofdtoegangsbeheerder’).
Bij de registratie activeert u automatisch uw e-Box Enterprise.
Video's
-
Registreren
Een tutorial over de onlinedienst
-
- 2
Gebruiksvoorwaarden aanvaarden
VerplichtDe Hoofdtoegangsbeheerder moet de verplichting tot naleving van de gebruiksvoorwaarden aanvaarden. Daarmee belooft uw onderneming om de nodige informatieveiligheidsmaatregelen te nemen en die correct na te leven. Zo kan de burger u in alle vertrouwen toegang geven.
- 3
Gebruikers aanmaken
OptioneelBent u hooftoegangsbeheerder en wilt u dat een collega de burgergegevens ook kan bekijken, dan moet u hem toevoegen als gebruiker via toegangsbeheer.
Geef de gebruikers de volgende rollen:- Burgergegevens raadplegen: de gebruiker kan de gegevens raadplegen waarvoor een burger toestemming gegeven heeft.
- Burgermandaten beheren: de gebruiker kan een burger om een mandaat vragen, een mandaat aanvaarden en een actief mandaat stopzetten.
- 4
Alle linken
INFORMATIEVideo's
-
Registreren
Een tutorial over de onlinedienst
-
Webservice
U kunt ook een REST-webservice gebruiken.
Uw softwareleverancier integreert die in uw IT-systeem, zodat u de burgergegevens daar kunt opvragen. Dit kanaal wordt vooral gebruikt door grotere werkgevers die de toegang tot burgergegevens in hun eigen systeem willen centraliseren.
- 1
Registreren
VerplichtHebt u uw e-Box Enterprise geactiveerd, dan bent u geregistreerd en kunt u deze stap overslaan.
Is dat nog niet het geval, dan moet u zich registreren op het Portaal Onderneming van de sociale zekerheidNieuw venster om toegang te krijgen tot de onlinediensten van de sociale zekerheid.
Bij de registratie geeft u aan wie binnen uw onderneming verantwoordelijk is voor het toegangsbeheer (een ‘Hoofdtoegangsbeheerder’).
Bij de registratie activeert u automatisch uw e-Box Enterprise.
Video's
-
Registreren
Een tutorial over de onlinedienst
-
- 2
Gebruiksvoorwaarden aanvaarden
VerplichtDe Hoofdtoegangsbeheerder moet de verplichting tot naleving van de gebruiksvoorwaarden aanvaarden. Daarmee belooft uw onderneming om de nodige informatieveiligheidsmaatregelen te nemen en die correct na te leven. Zo kan de burger u in alle vertrouwen toegang geven.
- 3
Webservice-kanalen activeren
VerplichtAls toegangsbeheerder moet u twee kanalen activeren om burgergegevens te kunnen raadplegen via de webservice.
Die twee kanalen zijn:
- Burgergegevens raadplegen: om burgergegevens te raadplegen als een burger toegang gegeven heeft.
- Burgermandaten beheren: om aan een burger een mandaat te vragen en die mandaten te beheren.
Documenten
- 4
Alle linken
INFORMATIEVideo's
-
Registreren
Een tutorial over de onlinedienst
Documenten
- eGov3.0-Burgergegevens raadplegen - context - API v3.pdf Downloaden
- Grantcitizen - API Documentation - v0.1 DRAFT.pdf Downloaden
- Precontractual Data - API documentation - v0.1 draft Downloaden
- GrandCitizen-public.zip Downloaden
- precontractualdata_20250228_forPublicDistribution.zip Downloaden
- Rest-documentation.socialsecurity.be Nieuw venster
-

